Klik Sekali Jer !

check in sini dulu

Wednesday, April 13, 2011

BEN ASHAARI BICARA KASIH AYAH

Santai Bersama BEN ASHAARI




ohh ayahhhh.. kasih sayang mu kau berikan akan ku kenang sehingga akhir hayatku.. ayah, kau umpama pelita yang sanggup membakar dirinya demi menerangi kehidupan ku dn adik-baradikku yang lain. ayah ku sanggup berkerja keras demi memastikkan keperluan kami iaitu anak-anakmu cukup. walaupun aku mempunyai adik-baeradik yang ramai iaitu seramai 10 orang, ayah tidak pernah membezakan kasih sayang kami adik beradik. Walaupun diri mu tegas, tetapi ketegasan mu itulah yng membuatkan kami berjaya dalam pelajaran. Setiap hari, kau akan mengejutkan kami solat subuh secara bersama-sama, mengulang kaji pelajaran, solat secara berjemaah dan sentiasa menasihati kmi agar belajar bersungguh-sungguh agar berjaya dalam hidup.Ayah, kau sesekali tidak pernah mengeluh walaupun kami ini kadang-kadang membuatkan menjadi marah. kau tetap sabar melayani kerenah dan ragam anak-anakmu. Pernah suatu hari, aku tidak berjaya menyelesaikan soalan matematik mu berikan, lalu ayah mematahkan penyapu lidi menjadi beberapa bahagian kecil. kadang-kadang, aku juga pernah dibiarkan tidur semalaman kerana degil.  Kini, semua anak-nak mu telah menjejak kaki ke menara gading. Dan ada pula menyambung pelajaran ke luar negara. Sudah tiba giliran kami membalas segala jasamu itu. Terima kasih ayah.


Cara terbaik mendidik anak-anak pada zaman dewasa ini adalah dengan memberi perhatian sepenuhnya kepad anak-anak.walaupun kebanyakan ibu bapa kini sudah bekerja,kita tidak harus meletakkan sepenuh tanggungjawab kepada pembantu rumah. Akhirnya, mereka akan kurang kasih sayang dan mencari jalan untuk mendapat kebahagiaan di dalam hati mereka. ada yang terjebak kepada kegiatan kurang bermanfaat. oleh itu, ibu bapa harus sentiasa mendekati diri anak2 terutama anak2 remaja. Tnyakana masalah mereka, pelajaran dan sebagainya. Anak2 akan terasa diri mereka disayangi, secra tidak lansung mereka tidak berani untuk melakukan perkara kurang berfaedah.

Selain itu, ibu bapa harus memberi pendidikan agama kepada anak2 sejak kecil.Dengan cara ini, anak2 akan tahu membezakan perkara yang baik dan yang buruk.Para ibu bapa juga harus mengetahui dengan siapa anak mereka berkawan. Mereka juga harus memberitahu kepada anak2 mereka kenapa mereka perlu berkawan dengan kawan2 yang baik, menutup aurat, menjaga tatasusila dan sebagainya.Kadang-kala, ibu bapa juga harus bersikap tegas dengan anak-anak.

 ppssssss. a . ben shaari sila layari belog saya ea...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...